Vlastivěda není jenom věda. Nuda? Ani náhodou. Páťáci většinou u probíraného učiva něco tvoří, společně zjišťují, spolupracují a jinak tomu nebylo ani tentokrát. Rozdíl byl v tom, že výjimečně dostali zadání práce formou domácího úkolu, čímž získali podstatně více času na zpracování, než mají v běžných vyučovacích hodinách. Ani trochu neprotestovali, pouze se společně rozhodli, že chtějí místo samostatného zpracovávání vytvořit dvojice. Zřejmě právě díky těmto dvěma faktorům vzniklo několik opravdu tvůrčích prací, které ostatní spolužáky velmi vtáhly. Romanka s Jančou zpracovávaly Slovensko a Itálii a celá prezentace měla své kouzlo. Spolužáky seznámily se zajímavostmi, kulturními zvyky, úryvky jazyků, tradičními jídly a mnoha dalšími aspekty daných zemí. Připravily si velmi zajímavou hranou scénku, během které vařily a povídaly si. Romanka je navíc detailista a pro všechny měla připravenou i ochutnávku mini pizz. Max s Ondrou své země zpracovali formou tematických koláží, za kterými byl vidět pořádný kus práce. A také prezentace stála za to. Předstírali roli zkoušejícího učitele a zkoušeného žáka, u kterého jsme se všichni hodně nasmáli, jelikož nechyběla snad jediná typicky učitelská hláška a stejným způsobem také pohotově reagovali i na připomínky spolužáků. Zajímavý a zároveň informačně velmi přínosný způsob zpracování úkolu zvolil Maxim. Ten se rozhodl spolužákům předat vše poutavým a do detailu promyšleným příběhem, který byla radost poslouchat. Takovou úroveň pozornosti a ticha naše živá třída nikomu nedá zadarmo. I to bylo ukazatelem, jak se Maxim se zpracováním trefil. I Ondra s Ondrou zvolili pro svou prezentaci scénku. Vžili se do role moderátorů televizních zpráv, pro spolužáky měli připravené otázky (výherkyně si odnesla jejich autogram) a nebyla by to televize, kdyby nebyla také plná reklam. Ne, nezapomněli ani na tento detail, který opakovaně sklidil úspěch formou kvalitního smíchu. Trochu tradičnější způsob vypracování zvolil nový spolužák David, který nás zaujal zajímavě zvolenými informacemi a pro kterého šlo o první takovéto zadání práce. Prezentacím jsme věnovali 2 vyučovací hodiny, ale nestihli jsme ještě poslední, která nás čeká příští týden v podání Františka a Adrianky. Všichni si samozřejmě zasloužili jedničku, avšak myslím, že kdybyste se žáků zeptali, z čeho měli větší radost, nějaká jednička by nebyla na prvním místě, pokud by si na ni vůbec vzpomněli. Zábavná a přesto přínosná výuka, během které určitě každý z nich opět o něco posunul své studijní a tvůrčí dovednosti o krok vpřed, pro ně snad byla důležitější. Videa prezentací žáků budou v dalších příspěvcích. Stojí za to.
Mgr. Petr Machej