ŠPP
Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP) poskytuje poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům. K hlavním cílům ŠPP patří iniciace aktivit vedoucích k vylepšení sociálního klimatu školy – posílení pozitivních vztahů mezi všemi subjekty školy, rozšíření oblastí primární prevence a zkvalitnění péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
Výchovný poradce
Mgr. Jan Pavelka, ředitel školy
Konzultační hodiny: po předchozí domluvě
Telefon: +420 558 844 451
Email: reditel@skolasilherovice.cz
Pracovna: kancelář ředitele školy, budova II. stupně, Kostelní 230
Mgr. Eduard Kozik, zástupce ředitele školy
Konzultační hodiny: po předchozí domluvě
Telefon: +420 558 844 456
Email: kozik@skolasilherovice.cz
Pracovna: kancelář ředitele školy, budova II. stupně, Kostelní 230
Metodik prevence
Mgr. Lucie Köşe
Konzultační hodiny: po předchozí domluvě
Telefon: +420 558 844 446
Email: kose@skolasilherovice.cz
Pracovna: sborovna, budova II. stupně, Kostelní 230
Činnost výchovného poradce
Náplň práce výchovného poradce je stanovena vyhláškou MŠMT ČR č. 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, a některé další vyhlášky.
Výchovný poradce se také zabývá problematikou vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných, včetně možnosti individuálního studijního plánu dle vyhlášky č. 27/2016 Sb.
Rozsah přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků je stanoven v nařízení vlády č 273/2009 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 75/2005 Sb.
Poradenské činnosti
- Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní dráze žáků, tj. zejména:
- koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství - kariérovým vzděláváním a diagnosticko-poradenskými činnostmi zaměřenými k volbě vzdělávací dráhy žáka,
- individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti (ve spolupráci s třídním učitelem),
- poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků (ve spolupráci s třídním učitelem),
- informace o studijních možnostech, pomoc při vyplnění a včasném odeslání přihlášek ke studiu,
- organizace schůzky se zákonnými zástupci vycházejících žáků,
- zajištění dostatečného počtu informačních materiálů o možnostech studia na středních školách, jejich zprostředkování žákům (brožury, nástěnka),
- spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum a středisko výchovné péče) při zajišťování poradenských,
- služeb přesahujících kompetence školy,
- zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích úřadů práce a poskytování informací žákům a rodičům o možnosti individuálního využití,
- informačních služeb těchto středisek.
- Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost, a příprava návrhů na další péči o tyto žáky:
- vyhledávat žáky, jejichž vývoj a vzdělání vyžaduje zvláštní pozornost,
- ve spolupráci s ostatními pedagogickými pracovníky sledovat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- předkládat učitelům, řediteli školy a rodičům návrhy na další péči o tyto žáky,
- vést evidenci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole a podílet se spolu s ostatními pedagogy na zpracování dokumentace pro tyto žáky,
- v součinnosti s ostatními pedagogickými pracovníky iniciovat vyhledávání a šetření žáků, jejichž jednání a chování vyžaduje zvláštní pozornost
- dohlížet na vedení dokumentace výchovných problémů u třídních učitelů,
- ve spolupráci s třídními učiteli vyhledávat a sledovat talentované a nadané žáky a radit pedagogům při práci s nimi.
- Zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb (vstupní a průběžné) a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami:
- zajišťovat případná vyšetření v PPP, SPC,
- pomáhat učitelům zprostředkovat podklady pro psychologická a speciálně-pedagogická vyšetření.
- Příprava podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.
Metodické a informační činnosti
- Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence.
- Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování žáků, inkluze, individuálních vzdělávacích plánů, plánů pedagogické podpory pro žáky s potřebou podpůrného opatření 1. stupně, práce s nadanými žáky apod.
- metodicky pomáhat učitelům poskytujícím nápravnou péči,
- poskytovat poradenskou činnost pro rodiče,
- poskytovat poradenskou činnost pro žáky v obtížných situacích,
- navrhovat řešení konfliktních situací (rodič-učitel, žák-učitel, žák-žák),
- spolu s třídními učiteli sledovat žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí.
- Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy.
- Poskytování informací o činnosti specializovaných školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení a jejich zajišťování v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.
Spolupráce s dalšími organizacemi
- Účast na akcích organizovaných pedagogicko-psychologickou poradnou a úřadem práce pro výchovné poradce.
- Účast na vzdělávacích akcích pro výchovné poradce.
- Dle potřeby spolupráce s dalšími orgány – pedagogicko-psychologickou poradnou, s orgány péče o děti, s policií apod.
Spolupráce s metodikem prevence
- Ve spolupráci se školním metodikem prevence organizovat výchovné a preventivní akce pro žáky (besedy, exkurze, přednášky apod.)
- Spolu se školním metodikem prevence sledovat žáky potenciálně problematické. V případě vážných problémů nebo na základě doporučení třídního učitele předat řediteli školy návrh na svolání výchovné komise.
Spolupráce s vedením školy
- Předkládat řediteli školy návrhy týkající se výchovy, prevence a nápravy vzniklých problémů.
- Vypracování ročního plánu práce výchovného poradce a vyhodnocení své činnosti.
- Zajišťování dalších úkolů dle pokynů ředitele školy.
Využívej služeb výchovného poradce!
Výchovný poradce je tu od toho, aby ti pomáhal s problémy, které tě potkávají v učení, ve třídě, v komunikaci se spolužáky nebo v životě vůbec. Je to jedna z možných cest k řešení. Poradí ti také při rozhodování se o dalším vzdělávání a s výběrem budoucího povolání.
Nezdráhej se přijít s čímkoli:
- Nejde ti učení a rád/a bys s ním pohnul/a?
- Někdo ti nadává, že se neumíš chovat, a ty se přece snažíš?
- Všichni se ptají, co z tebe bude, a ty to sám/sama nevíš?
- Bojíš se školy, spolužáků, rodičů, své budoucnosti?
- Máš pocit, že něco zásadně nezvládáš?
- Děje se ti něco zlého?
- Víš o někom, koho druzí trápí, a sám/sama se bojíš zasáhnout?
Náplň práce školního metodika prevence:
- tvorba a realizace minimálního preventivního programu – sledování rizik vzniku a projevů rizikového chování a jejich řešení,
- koordinace aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování,
- metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování individuální a skupinová práce se žáky a studenty s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd,
- příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními monitorování projevů rizikového chování,
- poskytování přímé pomoci žákům ohroženým projevy rizikového chování a jejich rodičům koordinace spolupráce školy s Policií ČR, krizovými centry, kurátory a dalšími odborníky poskytování informačních a metodických materiálů.
Akce:
Preventivní programy školy
Preventivní programy slouží žákům, pedagogům i rodičům. Snaží se o vytvoření pozitivního sociálního klimatu ve škole, předcházení rizikovým jevům chování, podílení rodičů na dění ve škole a zvyšování profesní připravenosti pedagogů v oblasti rizikového chování žáků. Vzdělává žáky o patologických závislostech a negativních jevech, učí je jejich odmítání.
Prevence sociálně patologických jevů je rozdělena na několik na sebe navazujících částí:
- Tematické bloky zaměřené na prevenci v rámci výuky jednotlivých předmětů (1. - 9. ročník)
- Bloky primární prevence (1. - 9. ročník) - spolupráce s odbornými pracovišti
- Kurzy a besedy (1. - 9. ročník) - spolupráce s HZS, Policií ČR, Městskou policií...
- Tematické vstupy metodika prevence do jednotlivých ročníků v návaznosti na aktuálních potřebách
- Školení pedagogů v oblasti prevence sociálně patologických jevů
- Zapojení rodičů do činnosti školy - Školská rada, přednášky.
Desatero bezpečného internetu
- Nedávej nikomu adresu ani telefon. Nevíš, kdo se skrývá za monitorem.
- Neposílej nikomu, koho neznáš, svou fotografii a už vůbec ne intimní.
- Udržuj hesla k e-mailu i jinam v tajnosti, nesděluj je ani blízkému kamarádovi.
- Nikdy neodpovídej na neslušné, hrubé nebo vulgární maily a vzkazy.
- Nedomlouvej si schůzku na internetu, aniž bys o tom řekl někomu jinému.
- Pokud narazíš na obrázek, video nebo e-mail, který tě šokuje, opusť webovou stránku.
- Svěř se dospělému, pokud tě stránky uvedou do rozpaků nebo vyděsí.
- Nedej šanci virům. Neotvírej přílohu zprávy, která přišla z neznámé adresy.
- Nevěř každé informaci, kterou na internetu získáš.
- Když se s někým nechceš bavit, nebav se.
DĚTSKÉ PSYCHOLOGICKÉ PORADENSTVÍ